New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu

New York City

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem

14 December 2014 | Verenigde Staten, New York

Donderdag na het werk gegeten, gedoucht en mijn spullen gepakt en naar Jana vertrokken. In eerste instantie zouden we met de taxi gaan, die eerst Cheryl en Caspar zouden ophalen en dan Jana en mij. Maar geen een taxi in heel Burlington kon of wou dit doen. Wel konden ze ons op één adres om 3.35 AM op komen halen. We zouden dan wel veel te vroeg op het vliegveld zijn, maar een andere oplossing was er niet. Dit betekende wel dat de wekker al 2.30 zou gaan. Net voordat we wilden gaan slapen kwam ik erachter dat ik mijn pyjama was vergeten. Gelukkig was Niki zo vriendelijk om me haar pyjamabroek te lenen. Toen de wekker ging snel aangekleed, koffer gepakt en naar Cheryl en Caspar vertrokken. Daar konden we nog net een kop koffie drinken voordat de taxi kwam. De taxi had wel geen winterbanden en kon daardoor de straat niet bergopwaarts uit. Een blok verder kon ie met een aanloopje wel de berg op en uiteindelijk kwamen we dan toch veilig aan op het vliegveld. Daar moesten we nog wachten voordat we door de securitycheck konden. Precies op tijd, 6.06 AM, konden we boarden, maar het duurde nog even voordat we opstegen omdat het vliegtuig nog sneeuwvrij gemaakt moest worden. (Gelukkig was onze vlucht niet geannuleerd of vertraag, aangezien andere vluchten de afgelopen dagen dat wel waren door het weer en de sneeuw!) Iets later dan gepland kwamen we aan op het John F. Kennedy International Airport in New York (New York? Lees ‘aan de andere kant van Brooklyn en nog een heel eind van New York’). Het duurde nog bijna een uur voordat we met de airtrain (op het vliegveld) en de metro bij Fulton Street/Broadway de metro uitkwamen. Het eerste wat we zagen was St. Paul Chapel, One World Trade Center Tower (nieuwe WTC 1, op de plaats van het oude Six World Trade Center) en nog andere hoge gebouwen. De wolkenkrabbers zijn zo hoog dat je duizelig wordt als je ernaar kijkt. Vervolgens zijn we Broadway naar het zuiden afgelopen en via Wall Street naar het hotel gelopen, dan daar om de hoek lag. Na ingecheckt te hebben en de koffers naar boven gebracht te hebben, hebben we onze tocht vervolgd. De eerste halte van Brooklyn Bridge, een van de oudste (1883) bruggen (1883) van de Amerika, die de overspan van bijna 2 km maakt tussen Manhattan en Brooklyn. Deze zijn we overgelopen en vanuit hier hadden we een schitterend uitzicht over de skyline. Ook konden we het Vrijheidsbeeld en Governors Island zien. Aan de Brooklyn-kant van de Bridge hadden we een spectaculair uitzicht over de skyline van het Financial District en de Brooklyn Bridge. Vervolgens zijn we met de metro terug naar Manhattan gegaan en zijn we via One World Trade Center, de nog in aanbouw Two World Trade Center, naar het 9/11 memorial gelopen. Dit zijn twee enorme watervallen op de locaties van de oude WTC 1 en WTC 2. De watervallen bevatten alle namen van alle omgekomen mensen tijdens de aanslag van 9/11. Dit was zeer indrukwekkend om te zien. We wilde ook nog naar het 9/11 memorial, maar hier stond een erg lange rij. We zijn dus maar terug naar gelopen naar Broadway, om deze vervolgens een heel eind naar het noorden af te lopen. Ter hoogste van Canal Street zijn we naar het westen gelopen, Chinatown in. Hier hing een erg eigenaardige, onprettig, bijna onveilig sfeer. Er waren om de twee meter Chineesjes (verrassend hé) die je van alles probeerde aan te smeren. We kwamen er zoveel tegen dat Caspar ze al fijnloos kon imiteren. Snel zijn we door gelopen naar Little Italy, dat veel beter was. Hier hebben we geprobeerd om op Bloome Street het appartement van de hoofdpersonen van de serie Castle (Jana is er fan van) te vinden, maar helaas hebben we het niet kunnen vinden. Inmiddels waren er nu in SoHo (South of Houston Street) aangekomen. Daar hebben we West Broadway (winkelstraat) naar het noorden omhoog gevolgd tot Washington Square Park. Vervolgens zijn we weer terug gelopen naar Broadway en via Union Square (waar een kerstmarkt was) naar het Flatiron Building (gebouw in de vorm van een driehoek, vandaar flatiron (strijkijzer)). Hierna zijn we doorgelopen naar het Empire State Building (een na hoogste gebouw van New York, 443 meter, ook bekend van King Kong). Tot slot zijn we naar het Rockefeller Center (19 gebouwen gebouwd door de Rockefeller familie; bevat onder andere verschillende NBC studio’s, ondergronds winkelcentrum en observatiedek op de bovenste twee verdiepingen en het dak van het GE-gebouw) gelopen. Hier was een schaatsbaan en een super grote kerstboom. Ook hadden ze er een leuk filmpje geprojecteerd tegen een andere gebouw. Alles was hier al in de kerstsfeer. Hier hadden we ook afgesproken met Tatiana, vriendin van Cheryl die nu stage loopt bij de NYU. Vervolgens zijn we met de metro naar The Meatball Shop gegaan om te gaan eten. Er stond echter wachtrij van een uur, dus zijn we naar een Mexicaans restaurant gegaan maar dit was echter een grote fout. Het eten was namelijk echt voor geen meter te eten. Toen we toch alles maar achter de kiezen hadden, terug naar het hotel. Caspar en Cheryl hebben hun koffers opgehaald en zijn naar het appartement van Tatiana gegaan.

Vervolgende morgen eerste een beetje uitgeslapen. Jana en ik zijn eerste naar terug gegaan naar Bloome Street om nog een keer te zoeken naar het huis van Castle. In het hotel hadden we het adres opgezocht, dus nu hadden we het wel gevonden (Jana was in de zevende hemel). Vervolgens zijn we naar Grand Central gegaan. Dit is het treinstation met maar liefst 67 ondergrondse sporen. Het beslaat maar liefst 19 ha. Toen Caspar, Cheryl en Tatiana er waren, hebben we ons opgesplitst. Cheryl en Tatiana zijn gaan shoppen. Caspar, Jana en ik zijn eerst naar het Verenigde Natie-gebouw gegaan. Onderweg kwamen we ook nog langs het Chrysler Building (vierde hoogste gebouw van New York) gekomen. Vervolgens zijn de halve stad overgestoken naar Times Square, waarschijnlijk een van DE bekendste plekken in New York. De hele straat/plein hing hier vol met enorme (maar dan ook echt ENORME) tv-schermen. Ook zijn hier tv-studio’s van Nasdaq en ABC gevestigd, net zoals The Hard Rock Café, MTV Networks, Paramount, The New York Times Company en M&M World, een grote M&M winkel. Hier zijn we ook binnen geweest. Je kon hier allerlei soorten M&M tierlantijntjes kopen, maar ook zelf je ideale M&M mengel maken. Hier was hier zo druk dat je in een rij langs alle schappen werd geleid. Inmiddels hadden we honger gekregen en gingen we op zoek naar het La Parker Meridien. In dit dure hotel zit een leuk en simpel burgertentje dat de best burgers bakt van heel New York City EN New York State. Na een heel eind in de rij gestaan te hebben, konden we onze heerlijke dubbele cheeseburgers gaan nuttigen. En ze waren super lekker. Na nog even uitgerust te hebben, hebben we onze tocht vervolgd via de Apple-store (geheel ondergronds, alleen een glazen kubus bovengronds met een groot Apple-logo en de glazen trap erin) en FOA Schwarz (een super grote speelgoedwinkel) naar Central Park. In Central Park hebben rond The Pound (een vijver) en de Ice Skating Rink in het uiterste Zuidoosten gelopen. Het begon al donker te worden en dus zijn we weer terug gegaan naar Times Square om dit bij nacht te zien. Toen we daar aankwamen leekt het nog wel drukker dan overdag. De tv-schermen tegen de gebouwen gaven echt zo veel ligt het bijna overdag leek. Op Times Square hadden we ook met Cheryl en Tatiana afgesproken om daarna samen naar het GE-Building op het Rockefeller Center te gaan, om op het observatiedek over New York uit te kunnen kijken. Deze bevonden zicht op de bovenste drie verdiepingen (68, 69 en 70) en vanuit hier kon je heel Manhattan en verder zien. Central Park, Times Square, Empire State building, Brooklyn Bridge en in de verte het Vrijheidsbeeld waren duidelijk te zien. Het was echt een adembenemend uitzicht (wel was het er super koud aangezien je ook buiten stond). De liften naar de top hadden een glazen bovenkant waardoor je kon zien hoe snel ie naar boven ging. Toen we voldaan waren van het uitzicht zijn we naar de laatste halte voor vandaag gegaan, de met kerstlichtjes versierde straat in Brooklyn. Deze lag helemaal aan de andere kant en het duurde dan ook echt lang voordat we er waren. De huizen (echte hele dure huizen) waren van top tot teen versierd met alle denkbare kerstversiering. Van gewone lichtjes tot opblaasdingen tot hele lichtshows. Een mooie afsluiting van de dag.

Zondag na het ontbijt uitgecheckt, gelukkig konden we de koffer nog wel in het hotel laten. Vervolgens de metro genomen naar Pennsylvania (Penn) Station. Dit station vervoerd iedere dag 600.000 mensen over 21 sporen, met soms duizend mensen per anderhalve minuut. Het station ligt onder Madison Square Garden, een concert/activiteiten arena en basketbal en ijshockey arena. Hierna zijn we naar Central Park gegaan waar we met Caspar, Cheryl en Tatiana hadden afgesproken. Nu hebben de ongeveer de hele zuidoost hoek gehad. Vanaf het Metropolitan Museum of Art, via het Alice in Wonderland-beeld, Hans Christian Andersen-beeld, Conservatory Water (vijver), Bethesda Terrace en fontein, de Mall (lange straat), Gift Shop, tunneltje uit Home Alone 2, hotdogkraan (was best lekker) naar de Columbus Circle (grote rotonde met 5 wegen) in de zuidwest hoek. In heel het stuk waren alsnog best wel veel mensen, maar het was zo veel rustigere dan op straat, geen verkeer en geen hoge gebouwen om je heen. Op de Columbus Circle was ook nog een kerstmarkt waar we overheen zijn gelopen. Vervolgens zijn we via 5th Avenue een heel eind terug gelopen naar het Empire State Building, maar halverwege zijn we omgedraaid omdat het er zo druk was dat we nauwelijks vooruit kwamen en het inmiddels tijd was om te gaan eten. De zijn nu naar een andere Meatball Shop geweest om het daar nog eens te proberen. Gelukkig was er daar wel plaats en de gehaktballen waren erg lekker, alleen de airco blies ons bijna van tafel af en we moesten onze jassen aanhouden zo koud dat het was. Na het toetje afscheid genomen van Tatiana en snel teruggegaan naar het hotel om de koffer op te halen. Eigenlijk waren van plan om snel nog foto’s te maken van de skyline van New York gezien vanuit Brooklyn, maar hier hadden we geen uit meer voor. Maar goed dat we dit niet gedaan hadden want we kwamen 20 min voordat het vliegtuig vertrok aan op het vliegveld. Snel door de security (gelukkig was het niet druk) en na 10 min wachten bij de gate konden we het vliegtuig in. De lucht was helder en vanuit het vliegtuig hadden we een mooi, laatste uitzicht over New York. Na een klein uurtje landen we al in Burlington en om 1 uur ’s nachts waren we weer thuis. Al met al een super geslaagd en gezellig weekeind.
Bijgevoegd enkele van de honderden foto’s die we gemaakt hebben.

• 17 December 2014 - 11:38

Els De Jong:

Wat een mooi weekend hebben jullie gehad.
    Z'n drukke, hoge, massa, grote stad.
    Wat is het bij ons dan allemaal klein.
    Zoveel gezien en jullie zijn al helemaal in kerstsfeer.
    Op naar het volgende mooie uitstapje.
    Groetjes pap & mam.

• 18 December 2014 - 22:02

Frank En Corné :

Zo, zo, zo jaloers!!
    Zien er bijna groen van, let wel net zo groen als de groene M&M!
    Wij zijn helemaal fan van die winkel. Nou ja ik (Corné) dan.
    In shanghai zijn we er ook geweest. Maar goed. Eigenlijk is New York natuurlijk het hoogtepunt enmoeten we eigenlijk alleen daar vragen over stellen.
    Moet een beleving zijn, super man!!
    Geniet er van deze laatste week van 2014

Frank en Corné

• 06 Januari 2015 - 19:03

Jolanda:

Wat een prachtige foto's van New York Willem. Geweldig om dit allemaal mee te maken. Wij wensen je de beste wensen voor 2015 en geniet er nog van. groetjes Peter, Jolanda, Teun en Koen