WASHINGTON DC - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu WASHINGTON DC - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu

WASHINGTON DC

Blijf op de hoogte en volg Willem

03 Mei 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

En deze keer ging de trip naar Washington, DC. The Capitol of the United States of America!
Vrijdags was Bob (van Jana’s lab) zo aardig om Jana en mij om 4.00 pm naar het vliegveld te brengen. Op het vliegveld ging alles voorspoedig en om iets later dan gepland was het vliegtuig gereed om op te stijgen en naar Washington te vliegen. Daar kwamen we ruim anderhalf uur later aan. Op het vliegveld bij een restaurantje een hamburger gegeten en vervolgens met de metro naar het hotel. Bij het hotel aangekomen bleek dat onze kamer op het bovenste verdieping was en dat we uitzicht hadden op het Capitool.

Zaterdags vroeg opgestaan en vertrokken om de stad te gaan verkennen. Het eerste dat opviel was dat alle bomen hier al bladeren hadden en dat verschillen bloemen al aan het bloeien waren. Het beroemde cherry bloesems, waren zelf al uitgebloeid! Dit alles in tegenstelling in Burlington waar de alles nog in knop zit en er nog totaal niet lenteachtig uitziet. Na een kleine wandelingen kwamen we aan bij de achterkant van The Capitol. Dit gebouw uit 1800 huisvest de Amerikaanse regering. Vervolgens zijn we via de Libary of Congress (grootste bibliotheek ter wereld met meer dan 147 miljoen boeken) en US Supreme Court (hooggerechtshof) naar the Union Station (station uit 1907 en bevat meer dan 23.000 gouden ornamenten) gelopen. Vervolgens zijn we terug gelopen naar de voorkant van het Capitool via het Japans Amerikaans Memorial (voor de gevallen Japanese Amerikanen in WW II), het Robert A. Taft Memorial and Carillon (voor Robert A. Taft die ruim 15 jaar in het US Senaat heeft gezeten) en the Summerhouse (een klein gebouwtje uit 1880 dat dienst deed als schuilplaats voor reizigers die er een waterbron en een rustplaats konden vinden). Het Capitool was van deze kant met zo indrukwekkend als van de andere kant. Het was alleen jammer dat de koepel in de steigers stond in verband met restauratiewerkzaamheden. Als je vanuit het Capitool de andere kant op keek had je uitzicht over het Ulysses S. Grant Memorial (Civil War Commander of the United Armies en president), Capitol Reflecting Pool, The National Mall (enorm, maar dan ook echt enorm groot grasveld van 3 km lang, 200 meter breed en met een oppervlakte van 125 ha (250 voetbalvelden) met aan de randen verschillende Smithsonian musea) met in het midden The Washington Monument en Lincoln Memorial aan het einde. Vanuit het Capitool zijn we over the National naar het Washington Monument gelopen via het National Museum of the American Indian, Smithsonian National Air and Space Museum, National Gallery of Art, National Gallery of Art Garden and Smithsonian National Museum of American History. Alleen bij de US Botanical Garden en Smithsonian National Museum of Natural History zijn we naar binnen geweest. Daar zijn we onder andere Rex en het Paaseilandbeeld uit Night at the Museum tegen gekomen. Echter in verband met de tijd zijn we heel snel door het museum gelopen, we hadden er wel de hele dag kunnen vertoeven. The Washington Monument is een 169 meter hoge obelisk ter nagedachtenis aan George Washington (de eerste president en militair commandant). Vanuit het Washington monument zijn we van het National Mall afgeweken en zijn we via het Boy Scouts of America Memorial naar de achterkant van het Witte House gelopen. Om vervolgens langs het Eisenhower Executive Office Building (extra kantoren van het Witte Huis) naar de voorkant van het Witte Huis te gaan. Via het Department of Treasury (Ministerie van Financiën), William Tecumseh Sherman Monument (Civil War Major General) en the National Christmas Tree (al zag ie er nu een beetje saai uit) naar het National World War II Memorial. Door middel van dit memorial worden alle soldaten uit de WW II herdacht, speciaal de meer dan 400.000 soldaten die de dood vonden in deze strijd. Zij worden herdacht op de Freedom Wall, een muur met 4048 gouden sterren, een ster voor honderd soldaten. Daarnaast bestaat het memorial uit een fontein, 56 5 meter hoge granieten pilaren (een voor elke staat of territorium) en twee granieten bogen (voor de overwinningen aan de Pacific and Atlantic sites van het land). Vervolgens zijn we langs the Lincoln Memorial Reflecting Pool (618 meter lange en 61 meter brede vijver tussen het WWII Memorial en Lincoln Memorial), Vietnam Veterans Memorial (150 meter lange muur met een hoogte van tussen de 20 cm en 3.1 meter met daarop alle 58300 namen van alle omgekomen of vermiste militairen van de Vietnam oorlog), The Three Soldiers standbeeld (toevoeging voor Vietnam Veterans Memorial) naar het Lincoln Memorial gelopen (een 58x30x36 meter groot gebouw met binnenin een 6 meter hoog standbeeld van president Abraham Lincoln). Hierna zijn we naar het Memorial voor medeschrijver van de onafhankelijkheidsverklaring en president Thomas Jefferson (een zelfde soort gebouw als het Lincoln Memorial maar dan rond met in het midden een 6 meter hoog standbeeld van Jefferson) gelopen via het Korean War Veterans Memorial (ter nagedachtenis aan alle militairen die in de Korea oorlog hebben gediend en het bestaat uit een lage muur met daarin alle landen gegraveerd die deelnamen aan de oorlog, een hoge muur met daarin ruim 2500 foto’s gezandstraald over de oorlog, 19 standbeelden van soldaten die een patrouille uitbeelden en een vijver), Martin Luther King Memorial (bijna 10 meter hoge granieten rots waar Martin Luther King uit lijkt te komen) en Franklin Delano Rooseveldt Memorial (vier termijnen president). Inmiddels was het etenstijd en we zijn terug gelopen naar de National Mall en vanuit daar een restaurant gezocht. Uiteindelijk kwamen we bij Harry’s uit waar we een lekker hamburger op hebben gegeten. Vervolgens zijn we terug gelopen naar het Washington Monument om daar de zonsondergang te zien. Tot slot terug gelopen naar het hotel via onder andere het Smithsonian Castle en Hirshhorn Museum. Uiteindelijk kwamen we, na deze bijna 25 km lange wandeltocht, moe aan bij het hotel en zijn we snel gaan slapen.

Zondags zijn we vanuit het hotel naar het Smithsonian National Air and Space Museum geweest. Hier hebben ze alles uit de Amerikaanse luchtvaart en ruimtevaart geschiedenis, onder andere een vliegtuig van Amelia Earhart en de gebroeders Wright, verschillende oorlogsvliegtuigen, maanvoertuig, ruimtepakken en nog veel meer ruimte- en luchtvaart spullen. Na, opnieuw veel te snel erdoorheen gelopen te hebben, zijn we de National Mall overgestoken naar het J. Edgar Hoover FBI Building, het hoofdkantoor het Federal Bureau of Investigation. Vervolgens zijn we via het Hard Rock Cafe en met de Metro naar Georgetown gegaan. Georgetown is een stadsdeel van Washington en is gesticht in 1751 (en is 40 jaar ouder dan Washington zelf!). Het is een historische gebied met veel oude mooi smalle maar hoge huizen. Het ligt aan de rivier Potomac. Vanuit Georgetown zijn we de rivier overgestoken naar Arlington (en hiermee kunnen we ook de staat Virginia aanvinken van ons lijstje met bezochte staten) en hier hebben we de metro gepakt naar Arlington National Cemetery. Op dit 253 ha grote begraafplaats liggen meer dan 400.000 militairen begraven. Ook ligt het gezin van president John F. Kennedy er en verschillende andere presidenten, astronauten en andere verdienstelijke burgers. Hierna zijn we nog naar het Pentagon geweest. In dit reusachtige gebouw (vijfhoekig gebouw waarvan elke zijde ruim 280 meter is) werken dagelijks 26000 mensen voor voornamelijk het Department of Defense en andere militaire instanties. Ook hebben we hier het Pentagon Memorial bezocht. Dit memorial is voor alle 184 slachtoffers die zijn gevallen tijdens de aanslag van 9/11 op het Pentagon. Het memorial is een park met daarin 184 banken die uit de grond komen met daaronder een watertje. Vervolgens zijn we terug gegaan naar het hotel om de koffer op te halen. Onderweg naar het vliegveld hebben we nog bij een klein restaurantje gegeten. Ruim op tijd kwamen we op het vliegveld aan en uiteindelijk landen het vliegtuig om half 12 pm in Burlington. Vandaag hadden we ook ruim 15 km gelopen en uiteindelijk kunnen we terug kijken op een vermoeide maar mooie en geslaagde trip naar Washington, DC.