Thanksgiving, Sinterklaas en bergen sneeuw - Reisverslag uit Montpelier, Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu Thanksgiving, Sinterklaas en bergen sneeuw - Reisverslag uit Montpelier, Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu

Thanksgiving, Sinterklaas en bergen sneeuw

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem

11 December 2014 | Verenigde Staten, Montpelier

Op maandag (17 nov) de week begonnen met een nieuw experiment, genaamd biotinylation. Hiermee plak je een biotin-label aan eiwitten. Vervolgens kun je de biotin-label (en dus ook de eraan gebonden eiwitten) laten binden aan zogenaamde beads (super kleine bolletjes). Daarna kun je de beads uit de samples halen en als je dan je eiwitten van de biotin-labels afhaalt, heb je zuiverdere eiwit concentraties. Vervolgens kun je het gewenste eiwit doormiddel van een westernblot zichtbaar maken. Is het nog te volgen? Al met al ben je hier een dag of zeven mee bezig. Daarnaast ook experimenten met cellen gegaan. En een muisexperiment. Hierbij muizen blootgesteld aan acrolein, en daarna aan huisstofmijt (om een allergische reactie op te wekken). Aangezien dit aan een strak tijdschema vast zat hebben Aida en Milena geholpen. Aan het einde van het experiment longweefsel verzameld om te kunnen analyseren.
Zaterdags samen met Caspar boodschappen gedaan, voor een gitaar voor hem gekeken en naar het meer gelopen. Het was er super koud, maar het uitzicht was super mooi. De wolken en zon rond de bergen aan de overkant. Jammer dat het te ver was om mooie foto’s van te maken. Zondags samen met Cheryl pompoensoep gemaakt.

Op de maandag erna hetzelfde muisexperiment herhaald, maar nu de controle groep gedaan (blootstelling aan lucht in plaats van acrolein, om het effect van acrolein te kunnen meten.). Dinsdags en woensdagochtend ook nog experimenten gedaan. Daarna een lang weekend in verband met Thanksgiving. Anne-Marie had me bij haar thuis uitgenodigd om het te vieren met haar familie. Woensdagmiddag kon ik met Matt meerijden (hij ging ook naar huis en kwam praktisch bijna langs Anne-Marie’s huis. Ze woont in Berlin, een dorpje onder Montpellier (de hoofdstad van Vermont), op ongeveer drie kwartier rijden van Burlington. Voor het Thanksgiving weekend voorspelde ze een winterstorm. Toen we om rond een uur vertrokken in Burlington sneeuwde het er nog niet. Voordat we in de auto zaten en onderweg waren begon het al te sneeuwen. Eenmaal op de snelweg begon het pas echt goed te sneeuwen en toen we bij Anne-Marie thuis waren lag er daar al ruim 10 cm! Daar eerst lekker een kop thee op om weer op te warmen en vervolgens de koud weer in. Anne-Marie en Caroline (haar moeder) hebben me eerste meegenomen voor een rondrit door Montpellier. Dit is een klein, gezellig stadje (zover je door de sneeuw konden zien). Daarna hebben we nog boodschappen gedaan voor het Thanksgiving diner. ’s Avonds al de voorbereiding getroffen voor het diner en nog gezellig met Marcus (de vader), Nick (broertje), Anne-Marie en Caroline een film gekeken. Toen we de volgende ochtend wakker lag er ruim 30 cm sneeuw. Als eerste dus de oprit sneeuwvrij gemaakt. Gelukkig hadden ze een snowblower (maiscombine maar dan voor sneeuw) en ging het dus een stuk sneller dan met de hand. Toen de kalkoen in de oven moest, bleek deze het meer te doen (en de vorige avond deed ie het nog!). Dan maar op de barbecue buiten (laat dan ook nog net het gas op zijn), maar uiteindelijk was de kalkoen toch lekker aan het braden. Rond twaalf uur kwamen de opa en oma en een zus van de oma, en de tante en oom met hun kinderen, waarna er al snel gegeten kon worden. Er waren zelfgekweekt witte erwtjes, sla, een hele lekker rode bessen saus, gevulde squash (soort pompoen), groente en natuurlijk de gevulde kalkoen. Dit was erg lekker en ik had me hier al helemaal vol gegeten en dan moet het dessert nog komen. Er waren maar liefst vier verschillende soorten, sex in a pan (chocolade met slagroom), pompoentaart, een soort appeltaart en een cake met verschillende noten en alles was lekker. Tijdens het uitbuiken geprobeerd een football game op tv te volgen, maar ik snap er nog steeds niet van. Als avondeten een lekkere salade op met pomgranaatpitten en de door Jana en mij gemaakt worstenbroodjes. Daarna nog een film gekeken. De volgende dag na het ontbijt heeft Caroline mij naar huis gebracht aangezien ze toch naar Burlington moesten. Vanaf de snelweg hadden we prachtige uitzichten op de besneeuwde bergen. Toen we woensdag heen reden konden we maaramper de berm zien, laat staan de bergen dus dit was nu we een leuke verrassing om te zien. In Burlington aangekomen bleek daar veel minder sneeuw te liggen dan Berlin. Maar misschien is het toch tijd om maar een winterschoenen te gaan kopen. Zomerschoenen redden het hier niet in de sneeuw. Zaterdags samen met Jana, Cheryl en Caspar naar de UMall geweest om schoenen te kopen en om cadeautjes te kopen voor surprise.

Voor de week van maandag 1 december stond er weer veel labwerk gepland. Voornamelijk experimenten om de monsters van het muiswerk te analyseren. Uit de verkregen resultaten blijkt dat acrolein weldegelijk een effect heeft op de geteste pathways in de longen van de muizen. De resultaten waren heel duidelijk, dus dit erg mooi. (Ik zal jullie de verdere diepgaande details besparen!) Ook heb ik deze week de resultaten van de biotinylation verkregen en deze zien er ook goed uit, dus nu kan ik ook deze techniek op de muismonster gaan uitvoeren.
Vrijdagavond samen met Jana, Cheryl en Caspar worstenbroodjes gebakken voor de Sinterklaas Surpriseparty van zaterdag. Jana en ik zijn onderhand de worstenbroodjeskoningen van Vermont.
Zaterdagavond 6 december hadden we de Sinterklaas Surprise party bij Albert en Milena thuis samen met het lab, Krithika, Niki, Matt en Daniel (nieuw post-doc op het lab). Milena had deze avond geheel verzorgt met Nederlandse dingen zoals pepernoten, boerenkool met rookworst, erwtensoep en nog veel meer andere lekkere dingen. Voor het surprise gedeelte moesten we allemaal voor iemand een cadeautje kopen en een gedicht schrijven. Ik had Niki en had een pannenkoek-maak-set voor haar gekocht met pannenkoekenmix, jam en een lekker sausje. Donielle (verloofde van Andrew) had mij en had een lekkere warme sjaal van de gekocht van de Vermont Flanelle Company. Het was een super gezellige avond.
Zondags samen met Caspar gekerstshopt. Hij moest nog een kerstboom hebben en ik wilde nog lichtjes aanschaffen om een kerstboom van te maken tegen de muur. Daarna nog een paar uur naar het lab geweest om een experiment uit te voeren.

De afgelopen week op het lab ook weer veel experimenten gedaan. Nu ook weer een nieuwe techniek. Deze keer op de concentratie calcium in cellen te kunnen meten. Meteen de eerste keer dat ik dit experiment uitvoerde waren de resultaten al veel beloven. Echter moeten we het wel nog een beetje meer optimaliseren, maar het is veel belovend voor het onderzoek. Verder ook nog samen met Aida begonnen met het genotyperen (bepalen of de muizen bepaalde genen hebben) van de muizen pups en het een spleenectomie (verwijderen van de milt) uitgevoerd en het hechten geoefend. Vanaf dinsdag zitten we in de tweede grote sneeuwstorm die overkomt. Dinsdag had het een cm of 10 sneeuwt, maar donderdag ochtend lag er ruim 30 cm als het al niet meer is. Gelukkig zijn ze hier heel goed berekend op sneeuw en de wegen en voetpaden worden erg goed sneeuwvrij gehouden.
Op dit moment, donderdagavond 11 december 10.47 PM, ligt ik bij Jana op de bank. Om 2.30 gaat de wekker en om 6.06 vertrek het vliegtuig naar onze (Jana, Cheryl, Caspar en ik) volgende citytrip bestemming. We hebben er al zin in!!!

• 12 December 2014 - 14:01

Pa Brug:

Groetjes van ons leerze tot ziens

• 12 December 2014 - 16:20

Jolanda:

Hey Willem,

Sex in de pan? Volgens de verhalen vermaak jij je prima daar. Leuk om te lezen en mooie foto's. Ben benieuwd naar jullie bestemming. Veel plezier. De groetjes weer uit Riel.

Peter, Jolanda, Teun en Koen

• 12 December 2014 - 18:48

Ilse:

Hoi willem,

waar gaat je volgende citytrip bestemming naar toe?

Gaaf al die sneeuw, paul is jaloers! Kan je er ook skiën?
    Wij hebben vandaag ook een stormpje gehad. Veel windstoten en heeel veeel regen.
    Deze week ook de kerstboom gezet. Gezellig de decembermaand!

Leuk idee om een pannenkoekenset cadeau te doen, origineel!

Alvast fijne feestdagen! En veel plezier tijdens de citytrip!

• 12 December 2014 - 21:36

Ad En Thea:

Hoi Willem,

Hier hadden we ongeveer 30mm regen, wat een snertweer(kun je beter soep van maken).
    Weer interessante proeven gedaan, zijn ze in de USA net zo diervriendelijk als hier?
    Kennen ze daar ook dierenactivisten etc.?

Je zult wel aankomen van al dat eten! Kennen ze daar ook wentelteefjes en appelstamp?
    Wij zijn hier ook bezig met de voorbereidingen van kerst en oudjaar.

Nog veel succes en tot de volgende keer.
    Ad en Thea

• 13 December 2014 - 23:48

Marian :

Hallo willem

Heel interessant die experimenten maar snap er niet veel van en opereren kan je ook al, eigenlijk een beetje zielig voor die muizen.
    Met het eten kom je ook niks tekort en wel gezellig met al die nieuwe vrienden om je heen.
    Zo vliegen de weken wel voorbij.
    Ben benieuwd waar je naartoe gaat we horen het wel.
    Geniet ervan.
    Ze hebben daar ook tulpen zag ik op de foto die komen zeker uit nederland.
    echt winter daar bij jullie.

Groetjes tante marian en ome toon

• 14 December 2014 - 11:17

Frank En Corné :

Ik denk dat jij je in ieder geval geen zorgen hoeft te maken , of er wel een witte kerst is dit jaar !! nieuwe schoenen zijn dus net op tijd aangeschaft.
    Mijn (corne) stage was in München, en ik was ook daar tijdens de kerst. Ik vond dat al een mega lading aan sneeuw in de straten van de stad en omgeving. Maar als ik het zo hoor is het bij nog veeeeeeeeeeel leuker!

geniet van de sneeuw, dat zal je de komende jaren niet meer meemaken in december denk ik.

En niet te veel pompoenen gaan eten, je raakt er misschien wel aan verslaafd. Ik stel voor dat je ouders alvast een kwekerij gaan aanleggen . Er is toch ruimte voldoende daar op t Hoefke

Hoe is de kerstboom op de muur gelukt trouwens?

Groeten ook van Frank....

Corne