The Dutch Gang - Reisverslag uit Burlington, Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu The Dutch Gang - Reisverslag uit Burlington, Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu

The Dutch Gang

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem

16 November 2014 | Verenigde Staten, Burlington

Maandag werd het lab versterkt met Caspar, de Nederlandse student van Maastricht University. Nu zijn we met achten op het lab, Albert en Milena, Aida, Bob, Andrew, David (is er sinds eind sept), Caspar en ik. Deze week op het lab twee nieuw celcultuur experiment gedaan en op de monster daarvan ELISAs, HPLC en westernblot op uitgevoerd. De resultaten van de ELISAs en HPLC waren nu zoals duidelijk en deels verwacht, we zien een concentratie-afhankelijke afname van H2O2 en van de cytokines IL-33 en IL-1α als de cellen worden blootgesteld aan acrolein. Als ze naast acrolein ook nog worden blootgesteld aan huisstofmijt of Alterneria, hebben ze een hogere response dan bij de controle, maar is ook nog een duidelijke (significante) concentratie-afhankelijke afname. De afname van H2O2 hadden we niet verwacht, omdat we dachten dat de acrolein zo reageren op een eiwit dat meer downstream ligt dan het eiwit dat voor de H2O2 productie zorgt. Hierdoor moeten we nu wel het onderzoek een beetje gaan veranderen en naar andere eiwitten gaan kijken die mogelijk door acrolein worden geremd. De westernblots daarin tegen vertonen nog steeds niet zulke goede resultaten. We kijken naar de geactiveerde (phosphorylated) eiwitten in de pathway. De eiwitten zouden in de niet gestimuleerde cellen niet/nauwelijks aanwezig moeten zijn, maar het blijk dat ze elke keer weer wel geactiveerd (=aanwezig) zijn. We hebben geen idee hoe dit komt. Dit zijn we dus nog aan het uitzoeken.
Zaterdagavond hadden we, Caspar, Cheryl, Jana en ik, gezellig gekaart/gekletst bij Jana. We begonnen op de bank in de woonkamer en eindigde bij Jana op haar bed. Dit aangezien de zus en vriend van Matt (Jana’s huisgenoot) er waren en zij op zijn kamer sliepen en Matt in de woonkamer op de bank moest slapen.

Maandags op het lab geen experimenten gedaan, aangezien de cellen niet confluent genoeg waren. Dinsdag waren ze wel goed om experimenten mee te doen, dus twee exposure experimenten gedaan. De ene om de H2O2 assay nog een keer te herhalen. Hieruit kwamen dezelfde resultaten als vorige week. Het ziet er dus steeds meer naar uit dat acrolein of het eiwit dat H2O2 produceert remt of een upstream eiwit remt. Helaas waren de resultaten van de westernblots opnieuw niet zo mooi als die van de H2O2 assay. Alweer waren de ongestimuleerde cellen ook geactiveerd. En we hebben echt geen idee hoe dit komt, zelf Milena zit met haar handen in het haar. Volgende week gaan we het nog een keer proberen. Hopelijk lukt het de derde keer wel.
Maandagavond met Cheryl, Caspar en Jana een film gekeken. Donderdags samen in de UMall gegeten en boodschappen gedaan. Ondertussen was het begonnen met sneeuwen. En ook nog best wel hard. Voordat ik van de bushalte naar huis was gelopen zag ik eruit als een halve sneeuwpop. De bestrating was nog te warm, dus daar bleef het niet liggen. Op daken en op het gras al wel. De volgende ochtend was het dan ook wit. Vrijdags onverwachts met Sjoerd, Jorrit, Jeroen en Jochem geskypte. Dit liep alleen een beetje uit de hand. Uiteindelijk waren we, Anne-Marie en ik, en hun, Jochem en Sjoerd, op liedjes aan het meezingen en dansen, Frozen, YMCA en de macarena zijn er niets bij. Vervolgens rond half 10 met Anne-Marie naar de verjaardag van Phil, Anne-Maries salsadanspartner, geweest. Dit was best wel leuk. Eerst honderd selfies gemaakt met een half blind opgezet hert en vervolgens heeft Anne-Marie nog een half uur (als het niet langer was) de slang van Nick, huisgenoot van Phil, staan te vertroetelen. Vervolgens rond twaalf door de kou weer naar huis. Zaterdags met Jana worstenbroodjes gebakken voor Prema. De eerste lading was hopeloos verbrand (bereidingstijd is niet hoe lang ze in de oven moeten!), maar de tweede lading was verrukkelijk. Zondags lekker uitgeslapen, ’s middag de bestelde truien terug gebracht naar de winkel. Ze waren veel en veel te breed (zullen we de Amerikaanse maten zijn). Dan maar een trui die iets korter is, maar minder breed. ’s Avonds met Jana bij Casper en Cheryl lasagne gemaakt en opgegeten. Was echt super heerlijk. Kunnen we wel vaker gaan doen!
Het weer is de afgelopen twee weken acht heel veel veranderd. Begin vorige week was het nog zonnig en 15°C, maar inmiddels ligt de temperatuur iets boven nul (en de gevoelstemperatuur al eronder). De wind maakt het erg koud. Ook valt er regen/natte sneeuw, soms droge sneeuw die even blijft liggen. Gelukkig is mijn winterjas ook al binnen en heb ik sneeuwschoenen gekocht. Ben erg benieuw wat de winter hier nog meer te bieden heeft. Carrie zit ons al bang te maken over temperaturen van -30°C en thuis ingesneeuwd zitten.

• 19 November 2014 - 10:49

Els De Jong:

Hee Willem,
    Die kookkunsten moet jij straks thuis ook maar eens doen!!!!!!!!!!!
    Groetjes.

• 19 November 2014 - 14:40

Jochem:

Als hij ooit nog thuis komt (:

• 19 November 2014 - 19:00

Ad En Thea:

Hoi Willem,
    klinkt allemaal goed.
    Het lijkt wel of je ook als kok bezig bent.
    Nog veel plezier daar en doen jullie daar ook aan Sinterklaas of pas met kerstmis Santa Claus?

groetjes,
    van ons allen uit Heukelom

• 19 November 2014 - 21:08

Frank En Corné :

Heeeee Willem,
    Geloof me, we doen echt ons best. Zoeken op Google, bij wiki, raadplegen de bibliotheek maar het in voor leken als ons nu toch echt te ingewikkeld te worden wat je eigenlijk allemaal aan het onderzoeken bent daar. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat jij dat wel blijft doen .
    Mooi om te lezen, geeft wel aan dat je er nog zin in hebt. En voor wat dat YMCA betreft, gewoon negeren, ;) overkomt de beste wel eens.

Sterkte met de temperatuur, misschien een volgende stage in een tropisch oord uitzoeken.

Have fun

Frank en Corné