De omslag - Reisverslag uit Burlington, Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu De omslag - Reisverslag uit Burlington, Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu

De omslag

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem

12 September 2014 | Verenigde Staten, Burlington

Maandagochtend als eerst naar de Social Security Office geweest om een Social Security nummer aan te vragen. Social Security nummer is een soort Amerikaans BSN-nummer. Het bureau ging om 9 uur open, maar om kwart voor negen stond er al een rij voor de deur te wachten. Na ruim een half uur was ik pas aan de beurt en kon ik het nummer aanvragen. Vervolgens meteen naar de bank gelopen op een rekening te openen. Hier hoefde ik gelukkig niet zo lang te wachten voordat ik aan de beurt was. En na goed en wel twintig minuten had ik een Amerikaanse rekening. Snel terug naar huis om mijn spullen te halen en op naar het lab. Daar maar weer wat literatuur tot me genomen. Ik zou met Aida nog wat proeven doen, maar die had ze al gedaan voordat ik terug kwam, morgen beter. s’ avonds samen met Anne-Marie pizza besteld en deze heerlijk buiten op de trap voor het huis in het zonnetje opgegeten. Daarna nog een film gekeken.

Dinsdag eerst met Milena celkweek gedaan. Later in de week krijg ik mijn eigen twee cellijnen, H292 en MTEC. De rest van de dag met Aida een air exposure proef met acrolein gedaan. Eind het einde van de dag nog een gesprek gehad met Albert over mijn project. Super kort gezegd ga ik testen wat er met de vrijlating van de cytokines IL-1, IL-17 en IL-33 uit longepitheelcellen gebeurd als de cellen in contact komen met zowel de allergenen HDM, ALT en ATP na blootstelling van acrolein. Snappen jullie het nog? Als we hierbij het verwachte effect kunnen aantonen, dan ga ik uitzoeken welke pathways en eiwitten hier bij betrokken zijn. Deze experimenten zullen zowel in vitro als in vivo zijn en de eerste in vitro experimenten staan voor donderdag en vrijdag gepland. Meteen uit het lab zijn Jana en ik met de bus naar Wallmart geweest om nog wat spulletjes te halen. De terugweg ging niet zoals gepland. De bus kwam na ruim een uur wachten dik twintig minuten te laat en onderweg waren nog eens een hoop wegwerkzaamheden. Om negen uur eindelijk thuis, snel gegeten en naar bed.

Woensdagochtend begon met de labmeeting. Daarna met Milana al zo vast de cellen voorbehandeld voor de experimenten van donderdag en vrijdag. Ook nog met Aida wat dingetjes afgewerkt van de experimenten van dinsdag. Voor de rest niet zo heel veel bijzonders gedaan. ’s Avond had Anne-Marie spagetti-squas gemaakt voor dinner. Dit was het vruchtvlees van een spagetti-squas, dat heel erg op spagetti lijk, met een soort stoofpotje. Het stoofpotje was wel erg lekker, maar de squas was een beetje smaakloos. Daarna bij Jana nog een film gekeken.

Donderdag vond de omslag plaats. De gehele dag was het stormachtig en het heeft ook geregend. De temperatuur lag onder de 65°F (zo’n 18°C), terwijl het de afgelopen weken minimaal 80°F (27°C) was. Ook op het lab was er een omslag want vanaf nu is het project echt begonnen. Het eerste experiment, Exp 100, uitgevoerd. Tijdens Exp 100 heb ik tracheale epitheelcellen van muizen eerst blootgesteld aan acrolein en vervolgens aan allergenen (HDM, ALT en ATP). Vervolgens het medium verzamelt en de cellen zelf gelyseerd om er later de cytokines in aan te tonen. Vandaag ook naar een BSL-2 safety training geweest om veilig te kunnen werken in het lab. ’s Avond vond er nog een omslag plaats, nu voor Jana. Ze was vandaag jarig en ze had mij en Matt uitgenodigd om samen bij The Vermont Pub & Brewery te gaan eten. Maar niet voordat we bij Ben&Jerries een lekker ijsje op hadden. Na het eten zijn we nog naar PriceChopper geweest om boodschappen te doen (PriceChopper is 24/7 open).

Vrijdag de monsters van Exp 100 verder behandelt. Onder andere het totale eiwit gehalte bepaalt en de monsters al voorbehandeld voor een Westernblot om de cytokines aan te kunnen tonen. Ook nog een gesprek gehad met Albert en dr. Ruth (de dierenarts) over wat er allemaal mogelijk is voor het werken met dieren. De temperatuur buiten daalde vandaag nog meer en kwam niet boven de 60°F (15°C) uit. Na het eten, lekker een warme douche en dan snel naar bed.

  • 13 September 2014 - 20:54

    Els & Wim:

    Hoi Willem,

    Leuk dat je nu werkelijk met onderzoek begonnen bent.
    Het is allemaal vrij duidelijk, maar wat was BSL-2 ook alweer?
    Betreft foto 2, er zit wel een erg groot verschil in beschermende kleding.
    Je collega is volledig ingepakt en jij staat er in korte broek zonder verdere bescherming?
    Groetjes en veel succes, pa en ma.


  • 14 September 2014 - 11:58

    Dick Jan En Jacqueline Vree:

    Hoi Willem,

    Leuk dat wij ook jou via je verslagen kunnen volgen.
    Je heb al veel kunnen organiseren en nu gaat het ook op lab van start.
    Veel succes en plezier bij je stage.

    Dick Jan en Jacqueline Vree

  • 16 September 2014 - 21:30

    Thea:

    Hoi Willem,

    Ik snap er niks van, maar jij hopelijk wel. Nu begint het echte werk.
    Leuk om je te kunnen volgen in je werk/studie en je vrije tijd.

    Tot de volgende keer.

    Ad en Thea



  • 18 September 2014 - 17:22

    Ilse:

    Hoi Willem,

    Leuk om te lezen hoe je daar te werk gaat.
    Het is voor mij een beetje abracadabra taal maar het klinkt heel interessant.
    Hier is het nu heel mooi weer, gisteren en vandaag 26 graden.
    Veel plezier daar!

    Grts Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 16721

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 14 Juli 2015

Stage USA

Landen bezocht: