BOSTON - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu BOSTON - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Willem Jong - WaarBenJij.nu

BOSTON

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem

05 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Boston

WE GAAN NAAR BOSTON!!
Donderdag meteen na het werk snel gegeten, tas gepakt gedoucht en naar bed om nog een paar uurtjes te kunnen slapen. De taxi naar het vliegveld kwam ons om kwart voor een bij Jana ophalen. Op het vliegveld nog een heel eind gewacht totdat de Greyhound-bus om 2.15 langs kwam. Vervolgens kwamen we na een half uur vertraging en een vijf uur durende rit om 8 uur aan in Boston. Daar aangekomen eerst de koffer naar het hotel gebracht. Vervolgens was de eerst halte de Ducktour. Dit is een rondrit/vaart door de stad en over de Charles River. Deze begon bij het Museum of Science en kwam langs onder andere het State House, Boston Common, Public Garden, Beacon Hill, Back Bay en de USS Constitution. Ook voer hij nog een stuk over de Charles River en gaf een prachtig uitzicht over de stad. De chaufeurs zijn allemaal in thema, de onze was Hardly Davidson en was op de vlucht voor zijn voormalige scooterbende. Na de Ducktour zijn we te voet naar Boston Common gelopen via het lelijkste stadhuis ter wereld en Beacon Hill. (Een wijk gebouwd op een heuvel met allemaal smalle, hoge, mooie, dure, voor elite gebouwde huizen. De straten zijn er allemaal erg smal, maar toch staan er bomen waardoor het gezellig aandoet. Er staan ook aparte maar chique huizen tussen.) Boston Common en Public Garden zijn beide twee grote parken. Vervolgens hebben we met een gids (in klederdracht) het eerste deel van de Freedom Trail gevolgd. Deze begint in Boston Common (19 ha groot park, vroeger kon hier het vee grazen en werd het gebruikt voor entertainment (zoals het ophangen van ter dood veroordeelden, waar toen de galg stond is nu de speeltuin)) en gaat via Massachusetts State House (Staatshuis na de onafhankelijkheid) naar Park Street Church (kerk voor antislavernijbeweging), Old Granary Burying Ground (begraafplaats waar onder andere Paul Revere en John Hancock liggen (belangrijke personen uit de Amerikaanse Revolutie en ondertekenaars van de onafhankelijkheidsverklaring)), King’s Chapel and Burying Ground (belangrijkste anglicaanse kerk en oudste begraafplaats van Boston), Old South Meeting House (belangrijk gebouw voor de kolonisten in de Revolutie), Old State House (koloniaal regeringsgebouw waar ook de onafhankelijkheidsverklaring is voorgelezen), Boston Massacre site (plaats waar vijf doden vielen toe de Britse soldaten het vuur opende op de menigte) naar Faneuille Hall (de eerste overdekte marktplaats). Na deze wandeling zijn we Prudential Tower gegaan, een 52 verdiepingen hoog gebouw met op de 50ste verdieping een skywalk. Het was een beetje bewolkt dus we zijn hier nog niet naar binnen gegaan, wel hebben we er gegeten. Hierna terug naar het hotel.

Zaterdag als eerste een beetje uitgeslapen. Daarna naar Cambridge, bekend van Harvard University en MIT (Massachusetts Institute of Technolgy, om naar het Harvard Museum of Natural History. Hier was heel veel te zien, van glimmende stenen en mineralen, Inca’s, glazen planten, tot opgezette dieren. Natuurlijk ook nog een rondje over het Harvard terrein gelopen en ook meteen het Laboratory of Applied Science gebouw gevonden. Halverwege de middag met de metro terug naar Boston (Cambridge ligt aan de andere kant van de Charles River) en daar nog door Beacon Hill gelopen naar State House en Common Garden. Daar aangekomen begon het keihard te regenen en zijn we snel met de metro naar de andere kant van de stad gegaan om daar bij een Burger Restaurant te gaan eten. Geen idee wat het op mijn burger zat, maar het was wel lekker. Na het eten was het droog en zijn we via Commonwealth Avenue (61 meter brede weg, zou de Champs Elysees van Boston moeten worden), Newbury Street (luxe en dure winkelstraat) en de Back Bay (wijk met verschillende architecturen) terug gelopen naar Public Garden en vanuit daar met de metro terug naar het hotel.

Zondag op tijd uit bed. Als eerst stond het Museum of Science op de planning. Dit is een soort NEMO, maar het viel een beetje tegen. Je kon er allerlei dingen uitproberen, en testjes doen. In het kader van ‘Hebben lange mensen ook een groter longinhoud?’ mijn longinhoud gemeten. Deze was 5,75 liter en viel samen met mijn lengte buiten de grafiek om in te vullen! En ja, lange mensen hebben een grotere longinhoud. Na het museum naar het New Engeland Aquarium geweest. Hier hadden ze een vier verdiepingen hoog rond aquarium waar je helemaal omheen komen lopen. Naast heel veel vissen en enkele haaien zat hier ook een 90 jaar oude, super grote schildpad in. Verder nog meer veel kleinere aquaria met onder andere piranha’s, sidderaal, anaconda, kwallen en nog veel meer. Ook hadden ze er drie soorten pinguïns en zeehonden. Toen we het hier hadden gezien, met de veerboot naar Charlestown (stad aan de andere kant van een baai). Op het water had je een super uitzicht over de skyline van Boston. In Charlestown op de Navy Yard ligt de USS Constitution (een houten, oorlogschip uit 1795, die nog steeds in actieve dienst is. Bijnaam van het schip is Old Ironside omdat de kanonskogels afketsten in de 42 veldslagen die het schip het meegemaakt). We zijn zowel op als in het schip geweest, al was het onmogelijk om rechtop te lopen in het ruim. Vervolgens zijn we naar Bunker Hill Monument gegaan. Dit is een 67 meter hoge granieten obelisk, ter nagedachtenis aan het eerste grote veldslag tussen de Britten en koloniale troepen in 1775. De 294 treden binnen in de toren hebben we ook beklommen en van boven had je een mooi uitzicht op Boston en omgeving. Vervolgens naar ook weer 294 treden naar beneden en het tweede deel van het Freedom Trail gevolgd (Bunker Hill Monument is het eindpunt, dus we zijn tegen de richting in gelopen). Hierbij kwamen we langs Copp’s Hill Burying Ground (begraafplaats uit 1660), Old North Church, Little Italy (met duizenden restaurantjes), Paul Revere House (oudste huis van Boston en het huis waar Paul Revere heeft gewoond) en het Hard Rock Café. Vervolgens met de metro naar de andere kant van de stad naar de Prudential Town. Het was inmiddels bijna vijf uur dus konden we nog uitkijken over Boston, boven gewacht tot zonsondergang en ook uitgekeken over een nachtelijk verlicht Boston. Vervolgens naar het hotel om de koffer op het halen. Hier hebben we ook nog anderhalf uur gewacht omdat we anders op een koud station moesten wachten op de bus. De bus vertrok om 11.50 richting Montreal en om half vijf ’s nachts konden we in Burlington uitstappen.
Al met al een super weekend, veel gezien en ook veel geleerd over de geschiedenis van zowel het begin van Amerika als van Boston zelf. Zie ook de foto’s (is maar een kleine selectie van de honderden foto’s die we hebben gemaakt).

• 08 Oktober 2014 - 19:02

Jolanda Huijben:

Hoi Willem,

Jij hebt wel een TOP weekend gehad zeg. Je hebt in die korte tijd al veel gezien en meegemaakt. En prachtige foto's. We blijven je volgen en succes verder met het onderzoek.
    groetjes uit Riel.

Peter, Jolanda, Teun en Koen

• 08 Oktober 2014 - 20:26

Frank En Corné :

Mijn hemel, we worden er gewoon jaloers van. Zo te zien en horen heeft Boston heel veel moois te bieden. Vooral knap dat je alles zo goed onthouden hebt, of heb je stiekem aantekeningen gemaakt ;)

Geniet van je volgende "gewone" weekendje in Burlington,

Frank en Corné

• 13 Oktober 2014 - 15:53

Berry En Liesbeth:

Het blijft leuk om je verslagen te lezen.Maar het is ook goed voor jezelf regelmatig een verslag te schrijven. Dat is zo leuk om dat later weer te lezen. Ik denk dat als je nu al terug kijkt al merkt hoe snel dat het gaat. Het geeft ons de indruk dat je het daar goed stelt.

Grt
    Berry en Liesbeth

• 15 Oktober 2014 - 22:15

Thea En Ad:

Hoi Willem,

Leuk dat je ons ook geschiedenisles geeft. Al deze indrukken en ervaringen zijn leuk om met je te delen.

Groetjes vanuit Heukelom